A way of life

Op De Gondelier organiseren we ons onderwijs dus volgens de daltonprincipes. Dat is geen systeem of methode, maar eerder ’a way of life’. Het Nederlandse daltononderwijs is gebaseerd op vijf kernwaarden: samenwerken, vrijheid & verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. Deze kernwaarden lichten we op de volgende pagina’s toe. Juist omdat daltononderwijs geen systeem is, dwingt het om telkens weer flexibel te zijn en te kijken naar het kind en de situatie. De leerlingen krijgen veel

uitdaging, krijgen vertrouwen en nemen initiatieven, leren plannen, leren van fouten en krijgen op een persoonlijke manier aandacht. Zo willen wij voor onze leerlingen een veilige plek zijn om te leren, te ontwikkelen en te ontdekken.

Daltononderwijs is een van de oudste vormen van traditioneel vernieuwingsonderwijs: een verzamelnaam voor de vernieuwde onderwijsvormen die ontstonden aan het begin van de twintigste eeuw. Vernieuwings--onderwijs staat tegenover het mechanische, klassikale onderwijs uit deze tijd waar de focus lag op kennisoverdracht. Denk bijvoorbeeld aan het ‘rijtjes stampen’. Daltononderwijs is vanaf 1904 ontwikkeld door de Amerikaanse lerares Helen Parkhurst.

De Gondelier, voor ouders
die op zoek zijn naar een
passende school voor hun kind(eren)!

Contact

Zwartsluiskade 2
3826 EG Amersfoort

033-253 04 01
info.gondelier@meerkring.nl

Volg ons

Wij communiceren met onze ouders via Parro. Daarnaast is onze school te vinden op Facebook. 

Stichting

ODS De Gondelier is aangesloten bij Meerkring, stichting voor openbaar primair onderwijs Amersfoort. Wil je werken in het basisonderwijs in Amersfoort, heb je een vraag of of ben je benieuwd wat Meerkring precies doet? 

Stichting Meerkring
Amsterdamseweg 41
3812 RP Amersfoort

Tel.: 033 479 98 17
E-mail: info@meerkring.nl
Lees verder